Turizm sektöründe yer alan oteller ve hava yolu şirketleri, bazı durumlarda misafirlerini veya müşterilerini kaybetmemek ve gelirlerini maksimize etmek için türlü yollara başvurabiliyor. Çifte rezervasyon da bunlardan biri. Overbooking olarak tabir edilen bu durum, yazımızın ana konusunu oluşturmakta. Okumaya devam ederek overbooking nedir? Ne zaman yapılır? Tazminat bedeli var mıdır? Yolcuya ya da misafire tanınan haklar nelerdir? İşte, karşınızda overbooking ne demek, sorusunun ve daha fazlasının cevabı!
Overbooking Nedir?
Overbooking, otellerin ve hava yolu şirketlerinin normalden daha fazla satış yaparak doluluk oranlarının üzerine çıkması durumu olarak özetlenebilir. Ancak bazen tüm yolcular ya da misafirler gelmeyebilir veya geç gelmeleri durumunda fazladan yer açılabilir. Overbooking'in potansiyel riski, uçağın ya da tesisin kapasitesinden fazla müşteri gelmesi durumunda ortaya çıkar. Bu durumda hava yolu şirketi veya otel, fazladan yolcuları ve misafirleri başka bir uçuşa ve otele yönlendirebilir veya gecikme yaşanmadan ek önlemler alabilir. İnsanlar genellikle gönüllü olarak bir sonraki uçuşa geçiş yapmaya teşvik edilir ya da onlara eşdeğer bir otelde konaklama şansı verilir. Tabi bu süreçte, sorumlu şirket genellikle bazı teşvikler de sunarak müşterisinin gönlünü almaya çalışır.
Neden Overbooking Yapılır?
Hava yolu firmalarında ve otellerde overbooking nedir, sorusunun cevabını aradığımız bu yazıya, çifte rezervasyon olarak da anılan overbooking’in sebepleri ile devam ediyoruz.
- Konaklama işletmeleri, bazı rezervasyonların iptal edilebileceğini veya müşterilerin beklenenden fazla gelmeyebileceğini tahmin eder. Bu nedenle potansiyel boş odaları doldurabilmek için fazladan rezervasyonlar yapılır. Uçuşlarda da benzer durum yaşanır. Hava yolu şirketleri, yolcuların bazı uçuşlarda rezervasyon yapmalarına rağmen gelmeyeceğini öngörür. Bu tahmini no-show oranları, hava yolu şirketlerinin uçağı tam kapasiteyle doldurabilmeleri için bir temel oluşturur. Ancak bu tahminler bazen yanlış olabilir ve yolcuların beklenenden fazlası uçuşa gelirse overbooking sorunu ortaya çıkabilir.
- Esnek rezervasyon politikaları sunan işletmeler, müşterilere daha fazla rezervasyon esnekliği sağlar. Ancak bu durum, beklenmedik rezervasyon değişiklikleri veya iptalleri nedeniyle boş odaların ortaya çıkmasına yol açabilir.
- Konaklama ve hava yolu işletmeleri, doluluk oranlarını maksimize ederek gelirlerini artırmayı hedefler. Overbooking, boş kalan odaların ve koltukların minimize edilmesine ve işletmenin doluluk oranlarının artırılmasına yardımcı olabilir.
- Bazı durumlarda hava yolu şirketleri uçak değişiklikleri veya iptaller nedeniyle meydana gelen operasyonel zorluklarla başa çıkmak için de overbooking stratejisini kullanabilir. Böyle durumlarda yolcuların yeniden yönlendirilmesi veya alternatif uçuş seçeneklerinin sunulması gerekir. Benzer durum, otellerde de yaşanır. Özellikle mevsimsel dönemlerde veya tatillerde konaklama işletmeleri, personel eksikliği veya beklenmedik olaylar gibi operasyonel zorluklarla karşılaşabilir. Bu tür durumlarda overbooking stratejisi uygulanarak operasyonel zorluklar asgari düzeye indirilmeye edilmeye çalışılır.
Overbooking Durumunda Ne Yapılır?
Hava yolu firmalarında overbooking sebebiyle mağdur edilen müşteriler için şirketin sağlamakla yükümlü olduğu bazı haklar bulunur. Aşağıda overbooking durumunda ne yapılır, sorusunun cevabı niteliğindeki maddeleri görmek mümkün.
- Müşteriye, belli miktar overbooking tazminatı ödenir.
- Müşterinin beklediği süre boyunca yeme-içme ve gerekirse konaklama masrafları karşılanır.
- Müşteriye kendi saatlerine uygun bir sefer ayarlanır. Bu ayarlama sürecinde kendisine tazminat ödenip ödenmemesi önemli değildir.
- Overbooking sebebiyle müşteri maddi veya manevi zarar uğramışsa, kendisini mağdur eden şirkete dava açabilir.
- Eğer mağduriyet bir konaklama firması tarafındansa söz konusu otel veya konaklama işletmesi, misafirlerine aynı veya daha yüksek standartta bir alternatif konaklama sunmak zorundadır. Bu alternatif konaklama, genellikle aynı otel zinciri içinde veya yakın bölgede bulunan başka bir otel olabilir.
Eğer sen de overbooking riski olmadan dünyayı gezmek istersen "overbooking teminatlı" seyahat sağlık sigortası yaptırarak rahat bir nefes alabilirsin.