Trafik Sigortasında Havuz Sistemi Nedir?

İlk Yayınlanma: 07.03.2019 Generali Sigorta Son Düzenleme : 29.11.2022

Trafik kazalarında kusurlu olduğu tespit edilmiş olan araç sahiplerinin karşı tarafa verdikleri maddi zarar ve karşı tarafta oluşan tedavi masraflarını karşılayan zorunlu trafik sigortası, trafiğe çıkan tüm araçların yaptırmak zorunda olduğu bir sigorta türüdür. Trafik sigortasının artan fiyatları sebebinden dolayı sigorta primlerinin araç sahipleri tarafından daha kolay ödenebilmesi için getirilmiş tavan fiyat uygulamasına ek olan havuz sistemi de kullanılmaktadır. Havuz sistemi sayesinde trafikteki riskli araçların zararları da sigorta şirketleri tarafından karşılanır. Zorunlu trafik sigortası için 12 Nisan 2017 tarihinde yürürlüğe giren yeni tavan fiyat uygulamasına ek olan havuz sistemi, 11 Temmuz 2017 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Sigorta şirketlerinin zorunlu olarak kayıtlı olabilmesi gereken havuz sistemi, trafikteki hasar riski yüksek olan araçların kazalardaki olası hasarlarının sigorta şirketlerine pay edileceği bir uygulamadır.

Neden Havuz Sistemi Kullanılıyor?

Zorunlu trafik sigortasının primlerinin düşmesi için teklifli indirim gibi sigorta primlerini düşürebilecek yasal düzenlemeler gelmiş olsa bile; primlerde gözle görülür ciddi bir düşüş yaşanmamıştır. Tavan fiyat uygulaması ise bu sorunlardan sonra devreye girmiştir. Sürücülerin basamak sisteminde hasarsızlık durumlarına göre belirlenen bu tavan fiyatları üzerinden prim ödememesini öngören tavan fiyat uygulaması, hasar riski yüksek araçların kazalardaki hasarının sigorta şirketlerine pay edileceği havuz sistemine de entegre edilmiştir.

Havuz Sistemi Nasıl İşliyor?

Trafikteki hasar riski yüksek araçlar için yürürlüğe getirilen havuz sistemi içerisinde sigorta şirketleri, trafik sigortası poliçesindeki tavan fiyatı üzerinden satılır, primleri havuzda toplanır ve hasarı şirketler öder. Mevcut hasarın %50’si ise trafik sigortasını temin eden şirketler arasında pay edilir. Kalan %50’lik kısım ise şirketlerin trafik sigortasındaki pazar paylarına göre paylaştırılır. Bütün prim ve hasar işlemleri ise Motorlu Taşıtlar Bürosu tarafından yönetilen havuz tarafından hesaplanır. Riskli Sigortalılar Havuzu adı verilen bu sistem sürücüleri hasar geçmişlerine göre basamaklara ayrılır. 1, 2 ve 3. basamakta olanlar hasar riski ve primleri diğer araçlara göre daha yüksek olan araçları kapsar. 4, 5, 6 ve 7. basamaklarda yer alan düşük hasarlı sürücüler ile birlikte taksiler, minibüsler, küçük otobüsler, büyük otobüsler, kamyonlar ve çekiciler ise kapsama alanına alınmaktadır. 5, 6 ve 7. basamakta olan otomobiller, kamyonetler, traktörler, iş makineleri ve motosikletler ise havuz kapsamında yer almazlar.

Hasarsızlık İndirimi ve Komisyon Oranları Nelerdir?

Havuz kapsamında yer alan taksi, minibüs, otobüs, kamyon ve çekici türüne girebilen araç gruplarındaki hasarsızlık prim indirimleri söz konusudur. Bu prim indirimlerine göre kaza yapmayan taksi, minibüs, otobüs ve kamyon sürücülerindeki indirim oranları %30’dur. Hasar riski düşük olarak tanımlanmış 6. basamakta yer alanlar için ise prim indirim oranları %20’dir. 5. basamakta yer alanlar için ise uygulanan prim indirim oranı %10’dur. Havuz ile ilgili bütün iş ve işlemler Hazine Müsteşarlığı denetimine tabi tutulmaktadır. Havuz sistemi kapsamında yer almayan otomobil, kamyonet, iş makineleri, traktör, römork, motosiklet, tanker ve tarım makineleri için ise eski kanunlarda yer alan prim indirimi oranları geçerlidir. Havuz kapsamında yer alan trafik sigortasının poliçelerine ait prim ve hasarlar Türkiye Motorlu Taşıt Bürosu tarafından belirlenen esaslar baz alınarak sigorta şirketleri arasında paylaştırılır. Hasar riski yüksek olarak belirlenen araçlar (1, 2 ve 3. basamak) ile diğer basamaklarda yer alan (sürücü dahil 10-17 koltuk) otobüs, minibüs, kamyon ve çekici türündeki araçlar da trafik sigortasındaki havuz sistemi kapsamında yer alıyor.