Trafik Kazalarında Kusur Oranları Nelerdir?

İlk Yayınlanma: 12.12.2023 Generali Sigorta Son Düzenleme : 05.11.2024

Trafik kazalarında belirlenen trafik kazası kusur oranı genellikle %0 ile %25 ve %50 ile %75 ve %100 şeklinde ifade edilir. Trafik kazalarında kusur oranları Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) tarafından belirlenir ve bu oranlar kazaya karışan sürücülerin sorumluluk payını gösterir.

Kazanın ardından taraflar arasında tutanak tutularak uzlaşma sağlanabilir. Uzlaşma durumunda tutanaklar sigorta şirketlerine iletilir. Kazaya karışan araçların fotoğrafları kusur oranlarının belirlenmesinde önemli bir rol oynar. Tutanaklar sigorta şirketleri tarafından Trafik Sigortaları Bilgi Merkezi'ne (TRAMER) gönderilir. TRAMER kazada kusur oranını belirleyerek sigorta şirketlerine bildirir.

Kusur oranları sigorta şirketleri tarafından taraflara bildirilir ve taraflar bu oranlara itiraz etme hakkına sahiptir. Ayrıca kazaya karışan sürücüler SBM internet sitesinden kaza suç oranları bilgisini sorgulayabilir.

Trafik Kazalarında Kusur Oranı Sorgulaması Nasıl Yapılır?

Trafik kazalarında kusur oranını sorgulamak oldukça önemli bir süreçtir. Kusur oranları genellikle Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) tarafından belirlenir ve kazaya karışan tarafların sorumluluk payını gösterir. Trafik kazası kusur oranı hesaplama için aşağıdaki adımlar takip edilebilir.

  • Kazanın ardından taraflar arasında tutanak tutulmalı ve uzlaşma sağlanmalıdır. Uzlaşma durumunda tutanak sigorta şirketine iletilir. Araçların fotoğrafları kusur oranlarının belirlenmesinde önemli bir faktördür. 
  • Tutanaklar tarafların poliçe yaptırdıkları sigorta şirketine iletilmelidir. Sigorta şirketi kaza raporunu inceleyerek sigorta kusur oranları bilgisini belirler. 
  • Taraflar SBM internet sitesine giriş yaparak kusur oranlarını sorgulayabilir. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin internet sitesinde yer alan "Kaza Tespit Tutanağı Sorgulama ve İtiraz" bölümünden kusur oranları öğrenilebilir. 
  • Sigorta şirketi tarafından belirlenen kusur oranına itiraz etme hakkı vardır. Eğer kusur oranı kişilere adil gelmiyorsa sigorta şirketine itirazda bulunabilir ve gerekli bilgiler iletilebilir. 
  • Sigorta şirketi itirazı değerlendirir ve sonucu kişilere bildirir. Bu süreçte Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin internet sitesini düzenli olarak kontrol etmek de önemlidir. 

Trafik kazalarında kazada kusur oranı öğrenme adil bir sonuca ulaşmak adına önemli bir adımdır. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin internet sitesi bu süreci kolaylaştıran bir araç sunar.

Trafik Kazalarında Kusur Oranları

Trafik kazalarında kusur oranı hesaplama sürücülerin ve sigorta şirketlerinin karşılaştığı önemli bir süreçtir. Bu süreç genellikle Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) tarafından yönetilir. Kazaya karışan taraflar kusur oranlarını öğrenmek ve değerlendirmek için belirli adımları takip eder.

Kusur oranları genellikle %0 ile %25 ve %50 ile %75 ve %100 olarak ifade edilir. %0 kusur oranı bir tarafın %100 haklı diğer tarafın ise tamamen kusurlu olduğu durumu ifade eder. %25 kusur oranı sürücülerin kazada az bir pay ile kusurlu olduklarını ifade eder. %50 kusur oranında sigorta şirketi sürücüleri %50 oranında kusurlu bulabilir yani tarafların kazada ortak bir payı vardır. %75 kusur oranında sürücülerden biri %75 kusurlu iken diğer taraf %25 haklıdır. %100 kusur oranı bir tarafın hiçbir suçu olmadığını ifade eder.

Bu oranlar sigorta şirketlerinin hasarın sorumluluğunu adil bir şekilde dağıtmak için kullandığı ölçütlerdir. Trafik kazalarında kusur oranlarını belirlemek karmaşık bir süreçtir ve tarafların bu süreçte adil bir değerlendirme alabilmeleri için dikkatli bir şekilde hareket etmeleri önemlidir.

Trafik Kazalarında Yüzde 0 Kusurlu Olmak

Trafik kazalarında yüzde 0 kusur oranı sürücüler ve sigorta şirketleri arasında önemli bir konsepti ifade eder. Bu durum bir trafik kazasının ardından belirlenen kusur oranlarından biridir ve genellikle bir tarafın %100 haklı olduğunu karşı tarafın ise tamamen kusurlu olduğunu gösterir.

Yüzde 0 kusur kaza sonucu olan olayda suçsuz olan sürücünün lehine bir durumu simgeler. Yani bu sürücü kaza anında hiçbir şekilde kusurlu bulunmamış ve olaya karışan diğer tarafın tamamıyla sorumlu olduğu kabul edilmiştir. Bu durumda kusurlu olan tarafın sigorta poliçesi kazada meydana gelen hasarı karşılamakla yükümlüdür. Sigorta şirketi bu durumu değerlendirerek poliçede belirtilen teminat limitleri dahilinde hasarı karşılar.

Yüzde 0 kusur oranına sahip olmak sürücüye bir avantaj sağlar. Bu durumda kendi sigorta poliçesi doğrultusunda hasarların tazmin edilmesi ve sorumluluktan muaf tutulması söz konusu olabilir. Ancak bu durumda dahi taraflar arasında anlaşmazlık söz konusuysa ya da kusur oranlarında anlaşmazlık varsa hukuki yardım almak önemli olabilir.

Trafik Kazalarında Yüzde 100 Kusurlu Olmak

Trafik kazalarında yüzde 100 kusurlu olmak sürücüler ve sigorta şirketleri arasında önemli bir durumu ifade eder. Bu durum bir sürücünün kaza anında hiçbir şekilde suçsuz olmadığını yani tamamen kusurlu olduğunu gösterir. Kazada 100 kusurlu olmak sürücünün kazaya neden olan unsurlarda tam sorumluluğu üstlendiği anlamına gelir. Bu durumda kusurlu olan sürücü karşı tarafın hasarını ve diğer masrafları karşılamakla yükümlüdür. Kendi sigorta poliçesinin teminatları dahilinde tamamen kusurlu sürücü meydana gelen hasarı kendi sigorta şirketinden talep etmelidir.

Trafik kazalarında yüzde 100 kusurlu olmak sürücü için hukuki ve mali açıdan zorlayıcı bir durumu ifade eder. Ancak bu durumda dahi taraflar arasında anlaşmazlık varsa veya hasarın miktarı konusunda bir uyuşmazlık ortaya çıkarsa hukuki destek almak önemlidir.

Aynı zamanda yüzde 100 kusurlu olmak sürücünün gelecekteki sigorta primlerini etkileyebilir. Sigorta şirketleri kusur oranlarına ve sürücülerin geçmiş kazalarına dayanarak primleri belirler. Tamamen kusurlu olmak gelecekteki sigorta maliyetlerini artırabilir.

Trafik Kazalarında Yüzde 25-50-75 Kusurlu Olmak

Trafik kazalarında yüzde 25 ile yüzde 50 ve yüzde 75 kusurlu olmak sürücüler ve sigorta şirketleri arasında karmaşık sorumluluk paylarını ifade eder. Bu kusur oranları kazaya karışan taraflar arasındaki sorumluluğu belirlemek ve hasarın karşılanma şeklini tanımlamak için kullanılır.

Yüzde 25 kusurlu olmak sürücünün kazada az bir paya sahip olduğunu gösterir. Bu durumda sigorta şirketleri karşı tarafın yüzde 75 oranındaki sorumluluğunu kabul eder ve hasarın bu oran doğrultusunda karşılanmasını sağlar. Yüzde 50 kusurlu olmak kazanın iki taraf arasında eşit şekilde paylaşıldığı anlamına gelir. Sigorta şirketleri her iki sürücünün de yüzde 50 oranında sorumlu olduğunu kabul eder ve hasarın yarısı karşı tarafın sigorta poliçesinden diğer yarısı ise kusurlu sürücünün poliçesinden karşılanır. Yüzde 75 kusurlu olmak ise sürücünün kazada büyük ölçüde sorumlu olduğunu ifade eder. Bu durumda sigorta şirketleri kusurlu sürücünün yüzde 75 oranındaki sorumluluğunu kabul eder ve hasarın bu oranda karşılanmasını sağlar.

Trafik kazalarının başlıca sebeplerini bilmek, bu tür riskleri azaltmada önemli bir rol oynar. Sürücü hataları, yol koşulları ve dikkatsizlik gibi faktörlerin trafik kazalarına nasıl yol açtığını öğrenmek için Trafik Kazalarının Başlıca Sebepleri rehberine göz atabilirsiniz.

Trafik kazalarının kaçınılmaz olduğu bir gerçek olsa da bu kazalardan kaynaklanabilecek maddi hasarları minimize etmek ve güvence altına almak için sigorta türleri önemli bir rol oynar. Özellikle maddi hasarlı trafik kazalarında sizi koruyacak kasko ve zorunlu trafik sigortası olmak üzere iki temel sigorta türü bulunur. Bu iki sigorta türü birbirini tamamlayarak aracınızın maddi güvenliğini sağlar. Zorunlu Trafik Sigortası yasal bir zorunlulukken Kasko sigortası ise isteğe bağlıdır ancak aracınızın kapsamlı bir koruma altında olmasını sağlar. Trafik kazalarına karşı güvence sağlamak ve maddi hasarlara karşı hazırlıklı olmak için her iki sigorta türünün de düzenli olarak güncellenmesi önemlidir.

Aracınıza ait motorlu taşıtlar vergisini kolayca öğrenmek için MTV hesaplama sayfamızı ziyaret edin, güncel vergi tutarınızı hızlıca hesaplayın!