Aynı zamanda “azalmış değer” veya “değerde azalma” olarak adlandırılan Değer Kaybı, ya da kısaca "DK" bir nesnenin, genellikle bir otomobilin, kaza geçirdikten sonra orijinal bedelinden kaybettiği değeri ifade eder. Bu değer kaybı öncelikle kazanın ardından yapılan sigorta taleplerinde önemli bir hal alır. Bir otomobilin bir kazada hasar gördükten sonra ne kadar değer kaybettiği zararın niteliğine bağlı bir durumdur. Bu ikinci el satış piyasasındaki değer kaybına göre belirlenmektedir. Araç Kasko Sigortası da aracınızın yeni değerine göre hesaplanacaktır. Eğer bir kazada A Sürücüsü hatalıysa, kendi aracının değer kaybından kendisi sorumlu olacaktır. Bununla birlikte, B Sürücüsü hatalıysa, A Sürücüsü, değer kaybından B Sürücüsünün sorumlu olduğunu iddia edebilir. A Sürücüsü kazadan sonra, zararın telafi edilmesi için Sürücü B’nin sigorta şirketine (veya kendi sigorta şirketine) talepte bulunabilir.
Bir Otomobilde Değer Kaybı İçin Zaman Aşımı
Aracınızda meydana gelen Değer Kaybı için, kaza olayının öğrenildiği veya meydana geldiği tarihten itibaren 2 sene içinde talepte bulunmalısınız. Ancak hasarı veya kazayı öğrenmeme halinde kazanın olduğu tarihten itibaren 10 yıl içinde Araç Değer Kaybı davası açılmamış ise zaman aşımına uğrar. Ancak,Sigorta Genel Şartlarına göre kazalarınız, ilgili ihbar tarihinin 2 yıllık zaman aşımına uğramaz. Daha önce başvuru yapmadıysanız, ilk kazanızdan başlayarak, Araç Değer Kaybı hesaplama başvurusu yapılır. Aynı parçaların farklı kazalarda birden çok işlem görmesi durumunda Araç Değer Kaybı ilgili parçalar hesaplamaya alınmaz. Eğer A sürücüsünün kusuru yoksa, değer kaybı iddialarının, hatalı sürücüye ve onun sigorta şirketine ait olduğuna iddia edilebilir. 6098 Borçlar Kanunu'nun 49. maddesine göre kusurlu ve hukuka aykırı bir fiille başkasına zarar veren, bu zararı gidermekle ve 122. maddesine göre de A sürücüsü temerrüt faizini aşan bir zarara uğramış olursa, B sürücüsü kendisinin hiçbir kusuru bulunmadığını ispat etmedikçe, bu zararı da gidermekle yükümlüdür. Bununla birlikte, sigorta şirketi sadece A Sürücüsü iddia ettiği için değer kaybetmek zorunda değildir ve A Sürücüsü kaybını ispat etme yükünü taşımaktadır. Bunun için A sürücüsü bir kaza geçirdiğini, bu kazadan hatalı olmadığını, kazadan sonra aracınızın değerinin düştüğünü yani sonuç olarak zarar gördüğünüzü göstermelidir. Değer kaybı için sağlanan geri kazanım miktarı, genellikle kazadan öncesi ve sonrasında aracın adil ikinci el piyasa değeriyle sınırlıdır. Adil piyasa değerini belirlemek ise çok zor bir iştir. Hazine Müsteşarlığı tarafından yayımlanan, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarına göre bu konuda yetkili ve uzman olan eksperler tarafından Araç Değer Kaybı Raporu hazırlanır. Hazırlanan Araç Değer Kaybı raporunda piyasanın durumunu da göz önüne alan detaylı hesaplamalar yer almaktadır. Ayrıca sigorta poliçenizde değer kaybı için ne zaman ve neyin geri kazanılabileceğini sınırlayan maddeler de olabilir.
Değer Kaybına Karşı Herhangi Bir Savunma Var Mı?
Daha önce de belirtildiği gibi, her bir vaka diğerlerinden farklı öğeler içerebilir ve bu nedenle her talebin farklı savunması vardır. En yaygın olanları arasında, A sürücüsünün ihmal katkısı, aracın orijinal haline muadil bir duruma getirilmesi, aracın değerinin tamamen kaybolmaması, aracın tamamen pert hale gelmesi ve ve aracın değerinin istenen miktardan daha az olması gibi faktörler mevcuttur. Bir kaza geçirdiğinizde ve azalan değerle ilgili sorularınız varsa, sigorta şirketiniz ya da sigorta hukuku konusunda uzmanlaşmış bir avukat size bütün bu konularda yardımcı olacaktır. Ancak sigorta şirketinden yardım alabilmeniz için mutlaka Araç Kasko Sigortasını düzenli bir şekilde yapmış olmanız gereklidir. Bu sayede aracınızı güvence altına alabilir ve olası kaybınızı giderilemeyecek bir sorun olmaktan çıkarabilirsiniz.