- 05.01.2015
- Güncelleme : 06.11.2024
- Yolda
Trafik kurallarına uygun davranmanın hayat kurtardığı, trafiğin akışını kolaylaştırdığı ve trafikte düzen sağladığı konularında, bilinçli sürücüler olarak herkesin hemfikir olduğu konusunda şüphemiz yok. Trafikte bazı durumlar, hemen her gün kullanılan yöntemleri içerse dahi, kimi zaman tam ve açık olarak bilinmeyip deneyimlendikçe bilgi sahibi olunur. Mesela, araç kullanımı sırasında bir kimsenin ölümüne ya da yaralanmasına veya herhangi bir şeyin zarara uğramasına sebep verilmesi halinde, Karayolları Trafik Kanunu'na göre araç sahibinin hukuki sorumluluğunu, zorunlu sigorta limitlerine kadar karşılayan yasal sigorta çeşidi trafik sigortası hakkında tüm detayları, gerekli olduğu durumlarda hakim olacak kadar kaçımız hakim?
Bir başka örnek olan gişe kullanımlarına göz atalım bir de... Çoğumuzun hemen her gün kullandığı gişe geçişleri konusundaki kullanım kuralları ya da sınırlamaları hakkında baştan sona bilgimiz tam mı? Öncelikle bir resmi bilgi ile konuyu netleştirmeli: 14 Mayıs 2012 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Karayolları Genel Müdürlüğünün sorumluluğu altında bulunan otoyollar ile erişme kontrolünün uygulandığı karayollarında geçiş ücretlerinin belirlenmesi ve uygulanmasına ilişkin yönetmeliğin 10.maddesi gereğince 'Sürücü, İdare tarafından kurulmuş sistemlerde kendisinin kullandığı ödeme sistemine ait giriş ve çıkışta bulunan şeritleri, kurallara uygun olarak kullanmak zorundadır. Bu şeritlerin dışındaki çıkış şeritlerinden geçiş yapılması halinde cezalı geçiş ücreti tahakkuk ettirilir' ifadesi yer almaktadır. Dolayısı ile OGS ve HGS ayrı geçiş sistemleri olup, her abonenin kendi şeridinden geçiş yapması gerekmektedir. Aksi durumda 11 kat cezalı geçiş ücreti tahakkuk ettirilir. OGS'ye üye olan sürücüler cezalı geçiş kategorisinde olmayan her geçişlerini yüzde 20 indirimli olarak yaparlar. OGS’de durmaksızın geçiş yapılmaktadır. Otoyollar ve Boğaz Köprüleri gişelerinde nakit ücret tahsilatı yapılmamakta olup, yalnızca OGS ve HGS ile geçiş sağlanmaktadır. HGS'ye (Hızlı Geçiş Sistemi), 17.09.2012 tarihinde İzmir-Aydın Otoyolu, İzmir-Çeşme Otoyolu, Boğaz Köprüleri, Avrupa Otoyolu, Anadolu Otoyolu ve Niğde-Mersin-Şanlıurfa otoyollarındaki ücret toplama istasyonlarında PTT Genel Müdürlüğü tarafından devreye alınmıştır. HGS bakiye sorgulama ve geçiş bilgilerini sorgulamak için içeriğimizi inceleyin.
- Belirli Yerler (Köprülü Kavşaklar, ücret toplama istasyonları vb.) ve şartlar dışında otoyola giriş ve çıkış yasaktır. Karayolu sınır çizgisi boyunca tesis edilmiş olan telçitler veya duvarlar bu tür çıkışları engellemek amacıyla tesis edildiğinden bu engellerin açılması, yıkılması, kesilmesi ve başka şekilde tahrip edilmesi yasaktır. - Erişme Kontrollü Karayolu olarak trafiğe açılan kesimlerde, yayaların, hayvanların motorsuz araçların, lastik tekerlekli traktörlerin, iş makinelerinin ve bisikletlilerin girmesi yasaktır. - Erişme Kontrollü Karayollarında (Otoyol) mecburi asgari hız 40 km/saat olup, azami hız 120 km/saat’tir. - Erişme Kontrollü Karayolu olarak trafiğe açılan kesimlerde ve kavşaklarda duraklamak, park etmek, geri dönüş yapmak ve geri gitmek yasaktır. Aracın mekanik arızası durumunda en sağdaki emniyet şeridinde (Bankette) kısa süreli durulabilir. - Asya'dan Avrupa ve Avrupa'dan Asya yakasına geçmek isteyen ağır vasıtaların Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nden geçişlerini düzenlemek için İstanbul Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME)'in kararı ile sabah saatlerinde 06:00 - 10:00 saatleri arasında, öğleden sonra ise 16:00 - 22:00 saatleri arasında geçişleri yasaklanmıştır. Tehlikeli madde taşıyan araçlar ise gece 02:00 - 06:00 saatleri arasında geçirilmektedir. Boğaziçi Köprüsü'nden ise yalnızca Belediye, Halk Otobüsleri ve Turist taşıma belgesine haiz otobüsler ile otomobil ve motosikletlerin geçişine izin verilmektedir. Ruhsatında kamyonet yazan (ister van isterse panelvan) hiçbir araç Boğaziçi Köprüsünden geçiş yapamaz. Bu araçların FSM Köprüsünü kullanması gerekmektedir.
En Çok Okunanlar