- 23.06.2021
- Güncelleme : 17.07.2024
- Yaşam
Fraser Doherty, ilk işini henüz 14 yaşındayken, anneannesinden reçel yapmayı öğrendiğinde ve şekersiz reçel yapmayı akıl ettiğinde kurdu.
O günden bu yana, dünya çapında milyonlarca kavanoz reçel sattı, başka işler kurarak başarılı oldu ve kendi işini kurmak isteyenler için 48 Hour Startup adlı bir kitap yazdı.
İşte girişimcilerin ilham alabileceği bazı ipuçları.
Fraser ilham kaynaklarından birini şöyle anlatıyor: “12 yaşındayken kapıdan kapıya dolaşıp pastırma satardım. Bu işi kuran adam, pastırma ve sosis satmaları için yaklaşık 50 öğrenci çalıştırıyordu. İlk kez bir girişimciyle karşılaşmıştım ve bana son derece heyecan verici gelmişti.”
“Tutku bulaşıcıdır. Sektörel fuarlar veya paylaşımlı çalışma alanları size ilham verebilecek kişilerle tanışmak için harika fırsatlar sunar. Fikirlerinizi paylaşmaktan çekinmeyin. Fikirler ücretsizdir. Zor olan, bunları gerçekleştirmektir. Sizinle çalışacak birini bile bulabilirsiniz. Ortaklıklar kurmak işinizin yönünü değiştirebilir ve problemleri çözmeye çalışan iki kişi olduğunda başarıya ulaşma olasılığınız yükselir.”
“Ailem beni her zaman destekliyordu ancak 16 yaşına ulaştığımda onların yanıt veremeyeceği sorular sormaya başladım. Mesela bir süpermarketin kâr marjını soruyordum. Tanıdığım herkese konuşabileceğim bir girişimci tanıyıp tanımadıklarını soruyordum. Nihayet ambalaj tasarımından süpermarketlerle iletişime geçmeye kadar bana her konuda tavsiyelerde bulunan biriyle tanıştım.”
“Cesur olun ve fikrinizi küçük ölçekte test edin. Reçel yapmak ve komşularınıza vermek, pazarda tezgâh açmak veya internette satmak için çok büyük bir sermayeye ihtiyacınız yok. Müşterilerinize ürününüzü nasıl daha iyi bir hale getirebileceğinizi sorun.”
“Kendi hikayenizden ilham alın ve bu ilhamı markanıza yansıtın. Değerlerinizi ve nelere önem verdiğinizi belirleyin. Bunlar tamamen kişisel olabilir. Kullandığınızın malzemelerin kaynağı ya da yaşadığınız toplumdaki insanlara yardım etme hakkında olabilir. İnsanlar gerçek bir şeyin parçası olmak ister. Eğer gerçek bir kişiye ait küçük bir şirketiniz varsa, büyük bir şirket gibi davranmaya çalışmamalısınız. Aslında, büyük şirketler kendilerini küçük çaplı göstermek ve sempati kazanmak için çok para harcar.”
“Kitaplarını okuyun, podcast’lerini dinleyin, haklarındaki uzun makaleleri veya röportajlarını okuyun, hatta onlara e-posta gönderin. Onlara soru sormaktan çekinmeyin. İşe başladığım sıralarda, Ben and Jerry markasını yaratan kişiler ve The Body Shop’un kurucusu Anita Roddick hakkında okuduklarım bana ilham veriyordu. Ayrıca, bir işi büyütmenin sadece para kazanmakla ilgili olmadığını fark etmemi sağladılar. İşinizi önem verdiğiniz konularda farkındalık yaratmak için kullanabilirsiniz. Örneğin, SuperJam ile kurduğumuz, yaşlıların yalnızlaşmasını önlemeye yönelik bir hayır kuruluşunun faaliyetlerinden biri yaşlıları reçel ve çay servis ettiğimiz çay partilerine davet etmekti.”
“İnternette girişimcilerin hikayeleri doludur. İlham almak için YouTube’da başka girişimcilerin hikayelerini seyrediyorum. Nasıl başarılı oldukları konusunda çok şey öğrenebilirsiniz.” Örneğin, ilk şirketini sekiz yaşındayken kuran Maya Penn’in TED konuşmasına buradan ulaşabilirsiniz.
“Başarısız bir üründen alacağınız dersler, bir sonraki teşebbüsünüz için çok değerli bilgiler kazandırır. Üstelik aklınızda bile olmayan bir şeyle karşılaşabilirsiniz. Mikrodalga fırın, çikolata damlalı kurabiye ve röntgen kazara icat edilmiştir. Hayata geçirdiğim fikirlerin hiçbiri ilk seferinde aklıma gelmedi.”
En Çok Okunanlar