- 03.02.2023
- Güncelleme : 31.07.2023
- Yaşam
Teknolojinin hızla geliştiği günümüzde çocukların ilgisi elektronik cihazlara ve görsel sosyal medya uygulamalarına kayıyor. Peki bu durumda çocuğa kitap okumayı sevdirmenin yolları nelerdir? Bu sorunun yanıtı yalnızca aileleri değil aynı zamanda öğretmenleri de kapsar. Çocuklar hem evlerinde hem de okullarında çeşitli kitaplara ulaşabilmeli, rahat bir kitap okuma ortamına sahip olmalı ve yeni kitapları keşfetmeye teşvik edilmelidir. Akıllı telefon, tablet, video oyunları ve bilgisayarların yerine çocuğa kitap okumayı sevdirmek için bu içerikte yer alan önerilere göz atabilirsin.
Çocuklar çizgi roman, hikaye ve roman gibi farklı türdeki kitaplara ilgi duyabilir. Kitap seçerken mutlaka çocuğun fikrini almalı ve onun dikkatini çekecek tarzdaki kitapları tercih etmelisin. Çocuğun kitaba başlamasını teşvik etmek için ise kitabı sesli okuyabilir ve ona kitapla ilgili ufak sorular sorabilirsin. Bu sayede çocuklar kitaptaki karakterleri yorumlayabilir ve hayal güçleriyle olayları zihinlerinde canlandırabilir. Aynı zamanda kitaplar sesli okunurken çocuklar bir yandan çizim yapabilir ve kitaptan anladıkları olayları görsel çizimlere yansıtabilir.
Genellikle çok fazla dikkat dağıtıcı unsurun yer aldığı bir ortamda çocuklar kitap okumaya odaklanamaz. Bu durumun önüne geçmek için çocuğun ile birlikte rahat ve şık bir kitap okuma alanı yaratabilirsin. Çocuğun seçeceği bir sandalye veya bir masa bile onu kitap okuma konusunda motive edebilir ve kendi özel alanı gibi hissetmesini sağlayabilir. Bu sayede çocuklar kitap okuma alanlarını ziyaret ederek kitap okuma alışkanlığı kazanır.
Öğretmenler sınıf kütüphanesi oluşturarak sınıf içindeki işbirliğini artırabilir. Böylece çocukların sınıf kütüphanesinde yer alan birbirinden farklı kitapları keşfetmesi ve arkadaşlarıyla grup halinde kitap okuması mümkündür. Sınıf kütüphanesi aracılığıyla her öğrenciye kitap okuma fırsatı sunulur. Yeteri kadar girişken olmayan öğrencilere ise ders içerisinde seçtikleri kitabı okuma imkanı yaratılabilir. Sınıf içinde yapılan kitap okuma aktivitesinin bireysel okumaya göre daha eğlenceli bir hale getirilmesi mümkündür. Böylece çocuklar sınıf kütüphanesinde yer alan diledikleri kitabı seçebilir, arkadaşlarıyla okuduklarını paylaşabilir ve eğlenceli grup aktivitelerine katılabilir.
Kimileri daha görsel ağırlıklı kitaplardan hoşlanırken kimileri metinsel kitaplara yönelebilir. Bu durumda öğretmenler ve veliler kitapları sayfa uzunluğu ve içerik bakımından değerlendirerek seviyelerine göre ayırmalıdır. Bu sayede çocuklar kolaydan zora doğru ilerleyerek gelişme gösterebilir.
Kitapları bitirdikten sonra kitabın içeriği, konusu, teması, ana fikri, karakterleri ve olay döngüsü hakkında tartışmalar düzenleyebilirsin. Bu tartışmalarda çocuklar kendi fikirlerini dile getirebilir ve karakterleri analiz edebilir. Ayrıca kitap tartışmalarında bir araya gelen çocuklar kitaplar üzerinde daha fazla düşünebilir ve topluluk önünde konuşma becerilerini de geliştirebilir.
Ebeveynlerin de dahil olduğu kitap okuma seansları, çocuklar için daha ilgi çekici bir hale gelebilir. Böylece çocuklar ebeveynlerini kendilerine örnek alır ve bu alışkanlığı ilerleyen yıllarda da sürdürür.
Çocuklar, yeni bir kitap okumak istediklerinde kitabı birlikte belirleyin. Kitap seçmek için kütüphaneye gidebilir ya da kitapçıları gezebilirsiniz. Çocuğun raflardaki kitapları incelemesine ve kendi ilgi duyacağı kitabı seçmesine izin verin. Bu sayede çocuklar seçim özgürlüğü ile birlikte motivasyon kazanır ve kitap okurken daha keyifli vakit geçirebilir. Kitap seçiminde kararsız kalan çocuklara ise kişisel önerilerde bulunabilir veya kitapçı ya da kütüphanedeki yetkili kişilerin desteğinden yararlanabilirsin.
Kitap okuma alışkanlığı kazanabilmek için istikrarlı ilerlemek gerekir. Çocukların yeni bir kitaba başlayabilmesi için haftanın kitabını belirleyebilir ve haftalık okuma yapmaları yönünde teşvik edebilirsin. Haftanın kitabını belirleme yöntemi sayesinde çocuklara sürdürülebilir kitap okuma alışkanlığı kazandırmak mümkündür.
En Çok Okunanlar