- 13.09.2024
- Güncelleme : 13.09.2024
- Haberler
Her noktaya hızlı ve güvenli bir şekilde seyahat edebilmek için trafik kurallarına uymamız gerekir. Çünkü trafik kurallarının olmadığı bir yolculuk kaos ve kazalara sebep olur. Trafikteki araçların umarsızca farklı şekillerde hareket ettiğini düşünün; böyle bir senaryoda kaza yapmak kaçınılmaz olacaktır. İşte bunun için sürücülerin trafik kurallarına ekstra önem vermeleri için bir ceza puanı sistemi uygulanır. Bu sisteme göre göre sürücülerin trafikte yaptıkları her hata hanelerine ceza puanı olarak döner. Ceza sistemi nasıl işler merak ediyorsanız doğru adrestesiniz. Bu yazımızda ehliyet ceza puanı sistemine dair tüm bilgileri detaylarıyla sunacağız.
Ceza puanı sistemi sürücülerin trafik kurallarına uyma durumlarını tespit etmek için oldukça etkin bir uygulamadır. Bu sisteme göre her trafik ihlali, sürücünün ehliyetine belirli bir ceza puanı olarak yansır. Bu puanlar, ihlalin ne olduğuna ve riske bağlı olarak değişir. Karayolları ve Trafik Kanunu'na göre yapılan her ihlale karşılık gelen bir ceza puanı mevcut. Örneğin trafikteyken emniyet kemeri takmadığınız takdirde 15 ceza puanı, kırmızı ışıkta geçtiğiniz durumda ise 20 ceza puanı alırsınız. Yıl bazında değerlendirilen puan sisteminde sürücülerin fazla puana sahip olması birçok yaptırımla karşı karşıya kalmasına neden olabilir. Kısacası ceza puanları trafikte tehlike arz eden sürücülere uyarına bulunabilmek için oldukça önemli bir sistemdir.
Ceza puanı sistemine bakılacak olursa trafikte dikkatli olmanızın oldukça önemli olduğunu söyleyebiliriz. Ancak yüzlerce aracın yer aldığı trafik akışında sadece dikkatli değil güvende olmanız da gerekir. Bunun için kasko sigortası hizmetimizi incelemeden geçmeyin!
Daha önce de belirttiğimiz üzere sürücülere verilen trafik ceza puanları yapılan ihlallere göre değişkenlik göstermektedir. Sürücülerin sık sık yaptığı ihlallere göre sıraladığımız 2024 trafik ceza puanlarını şunlar:
Trafik İhlali | Trafik Cezası Puanı |
---|---|
Muayenesi yapılmamış bir aracın trafiğe çıkarılması. | 10 |
Emniyet kemeri kullanmamak. | 10 |
Araç plakasını mevzuata aykırı bir şekilde kullanmak. | 10 |
Trafik takip mesafesini ihlal etmek. | 20 |
Araç tescil belgesini araçta bulundurmamak. | 10 |
Araçlar üzerinde mevzuata uygun şekilde yapılan her türlü değişikliği otuz gün içinde araç tescil belgesine işletmemek. | 10 |
Sürücü belgesi sahiplerinin, sürücü belgelerinin sınıfına göre sürmeye yetkili olmadıkları motorlu araçları sürmeleri. | 20 |
Aksine bir işaret bulunmadıkça aracı işarete ve şerite göre sürmemek. | 20 |
Aksine bir işaret bulunmadıkça, trafiği aksatacak veya tehlikeye düşürecek şekilde şerit değiştirmek. | 20 |
Kırmızı ışık kuralına uymamak. | 20 |
Kırmızı ışık kuralına uymamak. | 20 |
Aracı 0,50 promilin üzerinde alkollü olarak kullanmak. | 20 |
Trafikte belirtilen hız sınırını %50'nin üstünde aşmak. | 15 |
Trafikte sağa ve sola dönüş kurallarına uymamak. | 20 |
Şerit izleme ve değiştirme kurallarına uymamak. | 20 |
Otobüs durağı, tramvay ve taksi durağı gibi taşıma noktalarında duraklamak. | 10 |
Belirtilen süre ve alanında dışına çıkılarak taşıt yolunda park etmek. | 10 |
Gece sis lambalarını belirtilen durumların dışında kullanmak. | 10 |
Trafik ceza puanı sisteminde toplanan puanlar yıllık olarak değerlendirilir. Yani ceza puanları, trafik suçunun işlendiği tarihten itibaren bir yıl sonra otomatik olarak sıfırlanır. Eğer sürücüler 100 ceza puanını aşarsa iki ay boyunca ehliyetine el konulur. Bu süre zarfında sürücünün bir sürücü kursundan tekrar teorik eğitim alması gerekir. Sonrasında sürücü eğitimi tamamladığına dair bir belge alarak trafik büro amirliğine müracaat etmelidir.
Eğer sürücü 1 yıl içinde ikinci kez 100 ceza puanını doldurursa 4 ay boyunca ehliyete el konulur. Bu noktada sürücünün ehliyetini alabilmesi için psikoteknik değerlendirme sürecine girmesi gerekir. Psikoteknik değerlendirme süreci olumlu geçtiği takdirde 4 ayın sonunda ehliyeti almak mümkün. 1 yıl içerisinde üçüncü kez 100 puanın dolması durumunda ise ehliyete süresiz el konulur. Trafik ihlal karnesinin bir hayli kabarık olduğu bu durumda ehliyeti almak mümkün değil. Sürücünün tekrar trafiğe çıkabilmesi için sürücü kurslarına tekrar başlaması gerekir.
Bu bilgilerin ışığında trafikte güvenli ve dikkatli bir şekilde ilerlemenin önemli olduğu sonucunu da çıkarmamız gerekir. Eğer güvenli sürüş konusunda da bazı tavsiyeler almak isterseniz "Güvenli Sürüş Teknikleri" adlı yazımıza göz atabilirsiniz.